חשמל זורם באופני הבמבוק

קלים, חזקים ומאיצים במהירות. כתבנו יצא לרכיבת מבחן על אופני במבוק חשמליים. עכשיו דרוש: אישור מכון התקנים

צילום: צביקה טישלר
 
רכשתם לאחרונה אופניים חשמליים מאלומיניום ואולי אף מקרבון? ייתכן שפיספסתם את אופני העתיד — אלה שייוצרו דווקא מבמבוק.

"הרעיון הזה נמצא אצלי בראש כבר כמה שנים, ועכשיו, אחרי שבניתי וניסיתי, והפופולריות של אופניים חשמליים בארץ הולכת וגוברת, הגיע הזמן להתחיל לייצר אותם", הסביר האיש שמאחורי הכלי הלא שגרתי, היזם החיפאי אופיר פרום.

פרום, המשמש מנהל טכנולוגיות בחברה שמייצרת מוצרי מתכת לתעשיות האנרגיה, החלל והמוליכים למחצה, הגיע עם הרקע הטכנולוגי הזה דווקא אל הבמבוק, שבאסיה משמש לבניית פיגומים לבתים בבנייה, בזכות חוזקו הרב יחסית למשקלו. "לבמבוק יש יתרון באופניים חשמליים, משום שהוא גמיש יותר מפלדה ומאלומיניום", אמר פרום.

האופניים החשמליים שפיתח פרום שוקלים כ־14 קילוגרמים, במקום 25 הקילוגרמים המקובלים בתחום, ולכן קל הרבה יותר לשאתם הביתה או להרימם מקופלים לתא המטען במכונית.

והאופניים האלה גם נוסעים. ברכיבת המבחן שביצעתי, גם נסיעה מהירה וכמה קפיצות לתוך בורות לא עשו רושם על שלדת הבמבוק, ששמרה על שלמותה. תודות למשקלם הקל, האופניים מאיצים במהירות, ואף זוכים למבטי פליאה מנהגים ומהולכי רגל, שבדרך כלל פחות סבלניים לאופניים חשמליים.

את האופניים פיתח פרום במסגרת The Haifa Project, מאיץ היזמות של ארגון PresenTense בעיר, שעוסק ביזמות חברתית, בסטארט־אפים טכנולוגיים וביוזמות קהילתיות ברחבי הארץ, וכעת הוא מגייס מימון לאישור תוכניותיו במכון התקנים.

ספקים לבמבוק כבר אותרו באפריקה, ואת ייצור האופניים שואף פרום לבצע בארץ כפרויקט חברתי. "הייצור הוא פשוט וחוזר על עצמו, ולכן יכול לספק עבודה קבועה לאנשים בעלי מוגבלויות במפעלי שיקום ובפרויקטים לשיקום אסירים או לעידוד תעסוקה של נוער במצוקה", הסביר את תוכניתו.

והמחיר? אופניים חשמליים נמכרים כיום בארץ במחיר שנע בין 3,500 ל־8,000 שקלים. אופני הבמבוק שפיתח פרום יוכלו להימכר תמורת 3,000 שקלים בלבד, משום שבזכות השלדה קלת המשקל ניתן להשתמש בהם בסוללה חשמלית קלה וזולה יותר מהמקובל.




© כל הזכויות שמורות ל"ידיעות אחרונות". אין להעתיק או לשכפל תמונות ו/או כתבות מהעמוד.