קניתם מוצר והתחרטתם? בתי העסק יוכלו לגבות דמי ביטול

מחר ייכנס לתוקפו חוק ההחזר הכספי, שיחייב את בתי העסק להחזיר לכם כסף תמורת שירות או מוצר שתחזירו • עם זאת, תצטרכו לשלם דמי ביטול של ‭5%‬ או מקסימום 100 שקל • כך זה יעבוד: כתבה ראשונה בסדרה

 
 
 סוף לזיכויים ולהחלפות? ממחר יחויבו החנויות להשיב ללקוחות את כספם אם יבקשו להחזיר מוצר שרכשו. חוק "ביטול עסקה והחזר כספי‭,"‬ שייכנס לתוקף ב‭,14.12-‬ מאפשר לכם להחזיר מוצר או שירות שרכשתם, ובלבד שתתחרטו בתוך שבועיים, ובתנאי שלא עשיתם שימוש במוצר. 
  החוק החדש אמנם בא להיטיב עם הצרכן, אך הוא מרובה סייגים וקשה לאכיפה. בעוד שבמדינות רבות ניתן לקבל החזר כספי ללא כל חוק מחייב, בישראל הצרכנים יפסידו בכל החזר ‭5%‬ מגובה העסקה, והעוסקים ייאלצו למכור מחדש מוצרים כסוג ב‭.'‬
 היום תדון ועדת הכלכלה, בראשותו של ח"כ אופיר אקוניס, בהיערכות לתקנות. "אם יהיה צורך התקנות יעודכנו ויוכנסו בהן שינויים למען הצרכנים והכלכלה‭,"‬ אמר אתמול אקוניס. לפניכם מדריך לקראת כניסתו של החוק החדש לתוקף. 
 
 

 
 מה אפשר להחזיר ומתי? 
כל מוצר שערכו מעל 50 שקל, כולל כלי בית, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, מתקני מים ביתיים, תכשיטים בערך של עד ‭3,000‬ שקל, שעונים, משקפיים, רכב חדש שנרכש מהיבואן, ריהוט לבית ולגן ותיירות פנים (הארחה ונסיעה‭.(‬ ניתן להחזיר רק מוצרים שלא נעשה בהם שימוש, באריזתם המקורית. ניתן לפתוח את האריזה המקורית בתנאי שהאריזה ו\או המוצר לא נפגעו. את המוצרים ניתן להחזיר בתוך 14 ימים מיום הרכישה או מיום קבלת המוצר.
 
מה עם ביגוד והנעלה? 
  ביגוד והנעלה ניתן להחזיר ולקבל תמורה כספית מיום הרכישה ועד תום שני ימי עבודה, לא כולל שבת וחג. כך, לדוגמה, מי שקונה שמלה או נעליים ביום שישי יכול\ה להחזירם עד יום שני, כולל שני. מי שרוכש נעליים ברביעי, אך החנות סגורה בשישי, יכול להחזירם גם ביום ראשון. את מוצרי הלבוש יש להחזיר עם התווית הצמודה (אם יש כזו‭.(‬ חגורות נכללות בביגוד, וכך גם תכשיטים.
 
אילו שירותים ניתן לבטל? 
 שירותי טלפון קווי, טלפון סלולרי, כבלים\לוויין לטלוויזיה, ספק אינטרנט, חוגים, קורסים, מנוי למועדון כושר או מועדון בריאות, מנוי למועדון היכרויות, חברות או מנוי במועדון לקוחות, שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה. שירותים אלה ניתן לבטל בתוך 14 יום מיום העסקה או מיום קבלת מסמך כתוב מבית העסק, המאוחר מביניהם. חוגים וקורסים, וכן הזמנת מלון או טיול - ניתן לבטל בתוך 14 ימים מיום העסקה, בתנאי שנותרו למעלה מ‭7-‬ ימים עד מועד מתן השירות.
 
יש דמי ביטול על החזרת מוצרים? 
 כל ביטול עסקה מחייב את הצרכן בדמי ביטול של ‭5%‬ מערך המוצר או השירות או ב‭100-‬ שקל, לפי הנמוך מביניהם.
 
ומה לגבי שירותים? 
 אם מדובר בשירות שכבר החל יש לשלם את החלק היחסי עבור השימוש שכבר נעשה. אם בוצעה התקנה של מוצר המשמש לשירות (לדוגמה: מודם מחשב) רשאי העסק לגבות גם את עלות ההתקנה בסכום שלא יעלה על 100 שקל.
 
איך מקבלים החזר? 
  החזרת התמורה תהיה במועד ביטול העסקה ותיעשה באותו אופן שבו נעשה התשלום. אם נעשה במזומן, החזרת התמורה תהיה במזומן. אם התשלום נעשה בצ'ק התמורה תהיה במזומן אם הצ'ק נפרע, וזאת בתוך 5 ימים ממועד הפירעון. אם טרם נפרע, הוא יוחזר לצרכן. אם התשלום נעשה באשראי החיוב יבוטל. אם החשבון כבר חויב, כרטיס האשראי של הצרכן יזוכה במועד החיוב העוקב.
 
מה לגבי ביטול תשלום באשראי? 
 אם הצרכן משלם באשראי העסק זכאי לגבות החזר בגין התשלום ששילם לחברת כרטיסי האשראי כדמי סליקה על העסקה שבוטלה, וזאת בנוסף לדמי הביטול. עם זאת, הוא חייב להוכיח לצרכן שנגבה ממנו תשלום זה. העסקה שולמה בתשלומים? היא תוחזר בתשלומים.
 
מה אי אפשר להחזיר? 
 מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, הלבשה תחתונה, בגדי ים, מוצרים שניתנים להקלטה או שכפול (כמו דיסקים) שאריזתם נפתחה, מוצרים מתכלים (כמו עיתון‭,(‬ מוצרים שיוצרו במיוחד לפי הזמנת הצרכן (כמו ביגוד‭.(‬ אי אפשר להחזיר מוצרים שאינם ארוזים אלא נמכרים בתפזורת (כמו מגבות, שמיכות, מזרנים, שטיחים‭.(‬
 
אפשר להחזיר פריטי ריהוט? 
  התקנות אינן חלות על ריהוט שהורכב בבית הצרכן, וגם לא על מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על פי מידות או דרישות מיוחדות. אבל אם הזמנתם, לדוגמה, כיסאות "כמו אלו שבחנות‭,"‬ או שולחן אוכל "בדיוק כמו זה שבקטלוג‭,"‬ לא מדובר בפריט שהוא בחזקת הזמנה מיוחדת, ולכן ניתן לבטל את הרכישה.
 
ומה אם הפריט הגיע הביתה ונמצא לא מתאים? 
 ניתן להחזירו כל עוד הוא ארוז ולא נעשה בו שימוש. אם ההובלה כלולה במחיר המוצר, גם סכום ההובלה אמור להיות מוחזר. עם זאת, ההובלה לחנות לצורך החזרה תהיה על חשבון הצרכן.
 
מה התנאים להחזרת מוצרי חשמל? 
 לפי התקנות, אי אפשר יהיה להחזיר מוצר שהשתמשו בו, ובמקרה של מוצרי חשמל לבנים מוצר שחובר לחשמל. אם רכשתם תנור אפייה או מקרר וחיברתם אותם לחשמל - אי אפשר יהיה להחזירו (אלא אם יש בו פגם‭.(‬ כך גם לגבי מתקן מים: אי אפשר להחזירו לאחר שחובר לחשמל או לברז, וכך גם לגבי מחמם מים בגז: אי אפשר להחזירו לאחר שחובר לגז.
 
מה עם החזרת מוצרי אלקטרוניקה? 
 מותר לפתוח את האריזה של המוצר, אך לא להשתמש בו. פתיחת קופסת המצלמה (או המחשב או הטלפון הסלולרי) אינה עדות שהצרכן השתמש במכשיר. כן ניתן להחזיר ציוד קצה של טלפונים או מחשבים, כמו מודם למשל – באריזתם המקורית.
 
 מה לגבי קוסמטיקה ותמרוקים? 
 גם אותם ניתן להחזיר כל עוד הם באריזתם המקורית. משרד הבריאות היה אמור להכין רשימת תמרוקים, שלא ניתן יהיה להחזירם מחשש שהם אינם מוחזקים בתנאי היגיינה מתאימים (כמו מוצרי קוסמטיקה, קרמים ומוצרים לשיער‭.(‬ כל עוד הרשימה לא הוכנה, ניתן להחזיר גם מוצרים אלה.
 
מה צריך להציג בעת בקשת ההחזר? 
 על הצרכן להציג הוכחת קנייה: חשבונית, נייר קופה, פתק החלפה, תווית על המוצר או לוגו החברה עליו, וכן דיווח חברת האשראי על החיוב לבית העסק.
 
ניתן להחזיר גם מתנות? 
  כן. ניתן להחזיר מתנה עם פתק החלפה או הוכחת קנייה אחרת. אם התשלום נעשה במזומן - מקבל המתנה יקבל את הכסף, ואם נעשה בכרטיס אשראי, ההחזר ייעשה לחשבונו של בעל הכרטיס.
 
האם אפשר להחזיר מוצר רק בחנות שבה נקנה? 
 לא, לפי התקנות ניתן להחזיר לכל אחד מסניפי הרשת או נקודות המכירה – להוציא סניפים המנוהלים על ידי זכיינים. בסניפים כאלה על העוסק להציג שילוט על כך שאינו חלק מהרשת.
 
מה אם קניתי בתווי שי, בזיכוי או בכרטיס מגנטי נטען? 
  ניתן להחזיר מוצר שנקנה בזיכוי, שכן זיכוי הוא כמו מזומן. לא ניתן לקבל החזר על מוצר שנקנה בתווי שי או בשובר מתנה. אפשר להחזיר שובר או כרטיס מגנטי נטען שקיבלתם מתנה, ולקבל לכיסכם את הכסף ששילם נותן המתנה.
 
ואם העסק מסרב להחזיר לי כסף? 
  החוק נטול אכיפה פלילית מצד המדינה. הצרכן יכול לתבוע את העסק בבית משפט לתביעות קטנות. "מדובר בוויכוח אזרחי בין העוסק לצרכן‭,"‬ מסבירה עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן בתמ"ת, "שאלות כמו האם הצרכן השתמש במוצר, האם חיבר לחשמל או האם חלפו הימים שבהם ניתן להתחרט יתבררו בבית משפט‭."‬
 
האם התקנות חלות גם על מוצרים שנמכרים במבצע? 
 כן. במקרה של מבצע ‭,1+1‬ או מוצר אחד ב‭100-‬ שקל ושני מוצרים ב‭150-‬ שקל, יש להחזיר את שני המוצרים כדי לקבל את התמורה בחזרה.
 
היכן אפשר לקבל הסברים על החוק? 
  התמ"ת פתח מוקד לשאלות בטלפון ‭1-800-800-132‬ מ‭8-‬ בבוקר עד 8 בערב, ובפייסבוק תחת השם "ביטול עסקה‭."‬ כן ניתן לברר במועצה הישראלית לצרכנות, בהתאחדות התעשיינים ובאיגוד לשכות המסחר. אמון הציבור אף הוציא מדריך באתר שלו, ‭.www.emun.org‬
ביום שלישי ב"ממון" ‭‹‹‬  כל הבעיות והחורים של החוק החדש
 
 


© כל הזכויות שמורות ל"ידיעות אחרונות". אין להעתיק או לשכפל תמונות ו/או כתבות מהעמוד.