דממה בכיתה

להשתחרר לאזרחות? הצחקתם את בוגרי שייטת 13. הם מעדיפים להשתחרר לשיעור אזרחות - ועדיף לזה שהם עצמם יעבירו. רבים מבוגרי הקומנדו הימי משאירים מאחור את הסנפירים ובלוני הצלילה, ופונים לתחום החינוך

"המדינה נתנה לנו הרבה ואנחנו רוצים להחזיר". בוגרי השייטת שהשתלבו במערכת החינוך
 
אחד הדברים האהובים ביותר על תלמידים הוא להבריז מבית־הספר ולברוח מהמורה ליום של כיף בים או בבריכה. אלא שעם המורים האלה יש סיכוי די גדול להיתפס — אפילו מתחת למים.

בשנים האחרונות יותר ויותר מלוחמי שייטת 13, הקומנדו הימי, משתחררים מצה"ל אחרי שירות ארוך ומפרך, ומתגייסים שוב. הפעם למערכת החינוך. בוגרים רבים של היחידה כבר השתלבו במוסדות חינוך ברחבי הארץ, ובעמותת "עטלף" של יוצאי היחידה החליטו למסד את התופעה.

רב־סרן (מיל') אופיר (31) מנהלל פיקד בשירות הסדיר על צוות ביחידה, וכיום במילואים הוא מפקד על צוות אחר וגם עוסק באיתור מועמדים לשייטת. כשהוא לא במילואים הוא מחנך ומלמד אזרחות והיסטוריה בכפר הנוער "ויצו נהלל". חוץ מזה אופיר גם נמצא בין מובילי פרויקט "מגדלור" של עמותת "עטלף" שבמסגרתו משתלבים בוגרי היחידה בכפרי נוער ובפנימיות.

"אחרי השירות הצבאי התחלתי לחשוב על תחום החינוך ועל היכולת שלי להשפיע ולעשות משהו משמעותי, וכך הגעתי ללמוד לתעודת הוראה", נזכר אופיר. "משם הדרך הייתה קצרה להשתלב כמורה. אנחנו מרגישים שהמדינה נתנה לנו הרבה ורוצים לעשות משהו משמעותי למען החברה בישראל. אני משוכנע שאנחנו יכולים להוות דוגמה אישית ולהקנות לתלמידים שלנו ערכים שלמדנו בשייטת, כמו יוזמה ונחישות".

כאשר הוא מספר על ההשפעה שלו ושל חבריו בתחום החינוך, קשה שלא לדמיין תדריך צבאי. "מדריך בפנימייה או בכפר נוער משפיע באופן ישיר על קבוצה של 30-60 נערים ונערות", הוא אומר, "ולכן השקעה נכונה במדריכים איכותיים תיצור אפקט רב ומשמעותי על הנוער ותניב פירות רבים בעתיד — כאשר הם ישתלבו בחברה הישראלית".

אחד הצוללנים הבכירים שיצאו מהמים ובחרו בכיתה הוא אלוף־משנה (במיל') גולן בר־לוי (45) מזכרון־יעקב. בר־לוי השתחרר לפני שנה אחרי 26 שנות שירות שבהן מילא, בין היתר, את תפקיד סגן מפקד השייטת. בשנים האחרונות לשירותו פיקד על בסיס מחווה אלון והיה אחראי על מערך ההשכלה בחוות השומר.

עם שחרורו הוצעו לו, לדבריו, הצעות עסקיות מפתות בתחום הביטחוני — אך הוא לא היסס לפני שדחה אותן, ופנה להוראה. גם שם הציעו לו משרות ניהוליות, אבל הוא העדיף להתחיל מלמטה כדי להכיר מקרוב את התלמידים ולהרגיש על בשרו את הקושי ואת הסיפוק שבחינוך. מאז השחרור למד בר־לוי בתוכנית הסבה להוראה, ובקרוב יתחיל לחנך וללמד סוציולוגיה ואזרחות בכיתה י"א בתיכון "חוגים" בחיפה.


"בשירותי הצבאי עסקתי בתפר שבין צבא לחברה, לחינוך ולנוער וראיתי את האפשרות להשפיע", מספר בר־לוי. "אחרי שירות כל כך משמעותי אני מרגיש שקיבלתי הרבה יכולות, ונראה לי נכון ביותר לפנות לכיוון החברתי. אני חושב שבנקודה הקריטית שבה נמצאים בני הנוער חשוב שיחברו להם אנשים שמאמינים בזה".

למרות ההילה שאופפת את השייטים, לבר־לוי חשוב לתת כבוד דווקא למורים ולאנשים שכבר נמצאים במערכת. "חשוב לי להדגיש", הוא אומר נחרצות, "אנחנו לא באים להציל את מערכת החינוך, אלא לתרום את חלקנו. במערכת יש מורים טובים, והציבור לא תמיד רואה את ההשקעה, את הקשיים, את המורכבות ואת התסכולים שלצד הסיפוק וההתרגשות. כמפקדים הבנו שהחינוך לא מתחיל כשמגיעים לצבא, אלא שהחיילים באים ממערכת שבה עוצבו וחונכו. אנחנו לא מתחילים מאפס".

מנהל מינהל החינוך ההתיישבותי במשרד החינוך, ד"ר יחיאל שלה, מברך על התגייסותם של אנשי הצפרדע למשימה החדשה — החינוך. "מדובר בקבוצה איכותית", הוא אומר, "שתשתלב בעשייה החינוכית־ערכית ותהווה דוגמה אישית ומנהיגות חינוכית".


© כל הזכויות שמורות ל"ידיעות אחרונות". אין להעתיק או לשכפל תמונות ו/או כתבות מהעמוד.