חיים בלה־לה־לייק

כך צמחה בישראל תעשייה שמגלגלת מיליונים וכל מטרתה לגרום לפוליטיקאים להיראות טוב באינטרנט. תחקיר "7 ימים" מגלה: העימותים הווירטואליים הפכו למלחמת עולם פרועה: טוקבקיסטים בתשלום, עסקאות לרכישת אלפי לייקים לעמודי הפייסבוק, ושתילת הכפשות נגד באמצעות משתמשים פיקטיביים
איור: גיא חרל"פ
 
לפני כחודש ניצח נפתלי בנט בקרב על ראשות מפלגת הבית היהודי, תוך שהוא משאיר מאחור את ח"כ זבולון אורלב. הניצחון של בנט היה סוחף, אבל מי שעקב אחרי המאבק בין השניים דרך האינטרנט, לא היה מופתע. את עמוד הפייסבוק של בנט, למשל, פיארו אז כ־30 אלף תומכים שסימנו "לייק", לעומת כ־8,000 בלבד בזה של אורלב. ביום הבחירות, על קריאתו של אורלב למתפקדים ללכת להצביע, סומנו עשרה לייקים בלבד. כשבנט פירסם קריאה דומה באותו בוקר, היא הניבה 1,297 לייקים.
ולא רק לייקים היו שם. הרשת געשה ושצפה הכפשות נגד אורלב. כך, למשל, הגולש "לירן" הרבה להשמיץ את אורלב. "גוש קטיף לא סולח", כתב לו, או "אתה איש מגעיל. ברמות" או "אורלב... בא לי להקיא".
הגולשת "נחמי" הרבתה לצדד בבנט על חשבון אורלב. "בעבר פורסמו שוב ושוב סכסוכים שהיו לך עם הרב חנן פורת, עם יגאל ביבי, עם אפי איתם ועוד. האם לא הגיע הזמן להסיק מסקנה שאינך מתאים לתפקיד?" כתבה. "אני אישית פקדתי 12 בני משפחה! נפתלי אני איתך".
אלא שהגולשים "לירן" ו"נחמי" אינם קיימים. הם פיקטיביים. כך חושף בפנינו רוני ארזי, איש ניו מדיה בכיר שעובד עם בנט. "עבודה מסוג זה, יוזרים פיקטיביים שכותבים מסרים ומריצים חומרים ודברים כאלה, זה חלק מהעבודה, ואת זה אנחנו יודעים לעשות", מגלה לנו ארזי בפגישה, לאחר שהזדהינו בפניו כ"לקוחות פוטנציאליים".
ומה ההבדל בין קמפיין נגטיבי רגיל לכזה שמתנהל באינטרנט?
"ההבדל הוא שבאינטרנט יש דברים הרבה יותר חמורים ממה שאתה שם בקמפיין נגטיבי. קמפיין נגטיבי טוב הוא לא קמפיין שמתחיל להגיד 'הבן אדם הוא חרא'. זה קמפיין גרוע. אתה צריך להגיד דברים בצורה רגועה, מעניינת. אבל בטוקבקים וגם בפייסבוק יש טקסטים שצריכים להיכתב כדי ליצור עניין, והם הרבה יותר חמורים, הרבה יותר אישיים – והרבה יותר פוגעים. זה ברור".
 
תגובתו של רוני ארזי: "אני לא מכיר את השמות בפייסבוק שנאמר שהם פיקטיביים. שוחחתי לפני מספר ימים עם אדם שהציג את עצמו כמתמודד בפריימריז, וכיוון שמאד רציתי אותו כלקוח התרברבתי בפניו גם בהקשר של נפתלי בנט. האמת היא שאין לי מידע בהקשר זה לגבי בנט, ואמרתי ל'לקוח' שעקרונית אפשר לייצר לו 'משתמשים פיקטיביים'. אני לא עוסק בזה או בשיטות אחרות שנויות במחלוקת. לכן הדברים לא נרשמו בהצעת המחיר שהעברתי. ידוע לי על חברות אחרות, התכוונתי לברר איתן עבורו".
 
התחקיר המלא - ביום שישי ב"7 ימים"
 


© כל הזכויות שמורות ל"ידיעות אחרונות". אין להעתיק או לשכפל תמונות ו/או כתבות מהעמוד.