הנחיתה האחרונה

מטוס האף־16 שהפיל הכי הרבה מטוסי אויב פורש לפנסיה במוזיאון חיל האוויר


מטוס הנץ 107 | צילום: מוזיאון חיל האוויר

אילו היה מדובר באדם היו בוודאי עורכים לו טקס חגיגי, טופחים על כתפו שוב ושוב ומחמיאים לו בלי הפסקה. מטוס האף־16 מספר 107 מדגם "נץ" יוצא לפנסיה עם שיא של 7 הפלות מטוסי אויב, ומכיוון שמדובר בגוף מתכת דומם הוא מקבל כבוד מסוג אחר — ויוצג לראווה במוזיאון חיל האוויר בחצרים.

תחילת הסיפור בסוף שנות ה־70 כאשר איראן, שהייתה אז בעלת בריתה של ארה"ב, הזמינה כמה עשרות ממטוסי האף־16 הראשונים שייצרה ג'נרל דיינמיקס (כיום לוקהיד־מרטין).

בעקבות עליית שלטון האייתוללות בוטלה העסקה, וישראל קפצה על המציאה ורכשה צי של 75 מטוסים מדגם זה. ב־18 ביוני 1980 נחתו מטוסי האף־16 בבסיס רמת־דוד. הדגם זכה לשם "נץ", וכל אחד מהמטוסים קיבל בחיל האוויר מספר משלו. המטוס שזכה למספר 107 הפך ברבות השנים לאלוף ההפלות של מטוסי האף־16 אי פעם (בעולם כולו), כולל החדישים ביותר שנמצאים כיום בחילות האוויר (ראו למטה).

מסכת ההצלחות, על פי האתר "מרקיע שחקים", החלה ב־21 באפריל 1982 בהפלת מטוס מיג 23 סורי באמצעות טיל על ידי אל"מ (במיל') זאב רז, שהוביל שנה קודם לכן את הפצצת הכור בעיראק; ב־9 ביוני 1982, במהלך מלחמת הלבנון הראשונה — הפלת שני מיג 23 סוריים על ידי מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (במיל') אליעזר שקדי. אחד מהם הופל בשיתוף אל"מ איתן סטיבה; ב־11 ביוני 1982 היה יומו הגדול: הפלת שני מיג 23 סוריים, סוחוי 22 ומסוק קרב מדגם גאזל — כולם בגיחה אחת על ידי אל"מ איתן סטיבה. וזה לא הכל: ב־7 ביוני 1981 השתתף "נץ" 107 בתקיפת הכור האטומי בעיראק. הטיס אותו אלוף (במיל') עמוס ידלין, לשעבר ראש אמ"ן.

השנים חלפו, ה"נץ" התחיל להזדקן, ובסוף שנות ה־80, עם קליטתם בחיל האוויר של מטוסי אף־16 חדישים יותר מדגם סי ודי, עבר ה"נץ" לשירות בטייסת הנגב. כמה שנים לאחר מכן, ב־1995, עם קליטת מטוסי האף 16־איי המתקדמים — עברו מטוסי ה"נץ", ואיתם מספר 107, לשמש לצורך אימונים בקורס טיס.


בסוף 2014 יצא ה־107 שבע הקרבות משירות מבצעי. בזכות הישגיו המרשימים זכה לכבוד מיוחד. הוא עבר מתיחת פנים, ומהשבוע מוצג המטוס במוזיאון חיל האוויר בחצרים. אם תבקרו שם תוכלו לראות את העיגולים על גחונו, המסמלים את מספר ההפלות שצבר.

"זו דרכו של עולם ושל חיל האוויר", אמר אתמול אלוף (במיל') שקדי. "מי שפעם היה המטוס הכי מתקדם מפנה את דרכו ל'נכדים'. טסתי עם 'נץ' 107 במבצע שלום הגליל והשגתי איתו את ההפלות הראשונות של הטייסת. שני המטוסים שפגעתי בהם התפוצצו, השני בכדור אש מטורף בגודלו. מאוד התאמצתי לחפש את המצנח של הטייס הסורי. שמחתי כמובן להיות זה שמפיל, אבל קיוויתי שהוא יצנח. עד היום אני לא יודע מה עלה בגורלו".

אלוף במיל' ידלין, שהשתתף בתקיפת הכור בעיראק, סיפר אתמול: "אני הייתי מספר 2 במבנה ושיחררתי את הפצצות שלי אחרי רז. בגיחה של שלוש שעות וחצי המטוס הזה ביצע משימה טקטית שהיו לה השלכות היסטוריות על המזרח התיכון. הפרישה שלו עכשיו היא בהחלט צביטה בלב, סגירת פרק".


© כל הזכויות שמורות ל"ידיעות אחרונות". אין להעתיק או לשכפל תמונות ו/או כתבות מהעמוד.