הכיתה שלנו

ישיבה בטורים — אאוט, אקווריום ופופים — אִין. בתיכון אמי"ת במודיעין ייבנו בקרוב כיתות לימוד שתוכננו על־ ידי תלמידים: "המטרה היא להפוך את הכיתה ממקום שילדים שונאים למקום שילדים אוהבים להיות בו"

מעצבי המחר. דוד גרינפלד, לי-שי עין דור ומתן קריאל | צילום: יוסי קרל
 
 
כאשר נתבקשו תלמידי תיכון אמי"ת במודיעין לתכנן את הכיתה העתידית שבה היו רוצים ללמוד, הם לא תיארו לעצמם שהדגם שהציעו בתום תהליך ארוך של למידה ושל תכנון יועתק במדויק לקמפוס החדש שייבנה בבית־הספר.

אז מה תיכננו התלמידים לכיתת החלומות העתידית שלהם? ביטול הישיבה בטורים, צביעת הקירות בגוונים חמים, תאורה שונה, אביזרי אווירה כמו פופים, אקווריום ופינת קריאה, שולחנות מחיקים שעליהם ניתן יהיה לקשקש ולמחוק ומחיצות המשמשות גם כמגירות. מילת המפתח היא נוחות. תלמיד שירצה להתאוורר אבל לא להפסיד חומר, יוכל לתפוס מנוחה קצרה על הפוף. חלוקת הישיבה החדשה תאפשר אזורי עבודה עצמית בקבוצות, אך גם העברת שיעורים פרונטליים לכלל התלמידים.

הדרך לא הייתה קצרה. חודשים של עבודה, שכללו פגישות עם אדריכלים, עם מהנדסים ועם מעצבי פנים ותהליך של למידה ושל בחינת תקני התכנון והבנייה, הולידו את כיתת המאה ה־21. שיתוף התלמידים בתכנון הכיתות נעשה במסגרת מהלך חינוכי נרחב של התחדשות פדגוגית ושינוי צורת הלמידה שמוביל מנכ"ל רשת אמי"ת, ד"ר אמנון אלדר. לדבריו, "הכיתה צריכה להתאים לעולם החדש של הפדגוגיה. לא עוד שורות־שורות של שולחנות ושל כיסאות ומורה עומד ליד לוח ומכתיב, אלא ישיבה אינדיבידואלית עם אפשרויות המותאמות לצורכי התלמיד, והמורה מפעיל את הלמידה בכיתה ומשמש מנטור לתלמידים".

מנהל בית־הספר, הרב איתמר חייקין, אומר כי סביבת הלמידה שעיצבו התלמידים מותאמת ללומד ולצרכיו. "תפקיד המורה משתנה: המורה הופך ממקור של ידע למנחה המסייע לילדים להגיע לתובנות בעצמם", מסביר חייקין.


דוד גרינפלד, תלמיד כיתה ט', משוכנע ש"העיצוב החדש יהפוך את הלמידה לחווייתית", ואילו אשר סינקליר, גם הוא תלמיד כיתה ט', חושב שהכיתה החדשה תסייע לתלמידים לשפר את הישגיהם "משום שהיא מאפשרת צורות למידה שונות המתאימות לסוגי התלמידים השונים. ישנם כאלה הלומדים טוב יותר באמצעות פרויקט מעשי, יש מי שנוח להם יותר ללמוד באמצעות קריאת מאמרים, ותלמידים אחרים זקוקים לדיון רב משתתפים. כך לכל אחד יש אפשרות לממש את הפוטנציאל באותה הכיתה. המטרה שלנו היא להפוך את הכיתה ממקום שילדים שונאים למקום שילדים אוהבים להיות בו".

הדגם, שנבנה מאבני לגו, ייצג את ישראל בתחרות בינלאומית ברובוטיקה שתתקיים בחודש הבא בדרום־אפריקה.


© כל הזכויות שמורות ל"ידיעות אחרונות". אין להעתיק או לשכפל תמונות ו/או כתבות מהעמוד.